TMMOB Üyesi Parlar: Montaj nedeniyle taşıyıcı sistemde açılan boşluklar cinayetle eşdeğerdir.
Depremlerin ardından binaların taşıyıcı sistemine verdiği zararlar konuşulmaya başlandı. Bunlardan biri de montajdan dolayı taşıyıcı kolonlarda açılan boşluklardır. Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) İnşaat Mühendisleri Odası İnşaat Yüksek Mühendisi İnşaat Yüksek Mühendisi Gülsun Parlar, bu boşluklarla kesilen kirişlerin bilim ve mühendislik bilgisi açısından alışılmadık bir durum olmadığını belirterek, “İnşaattan sonra bunları bırakıyoruz. Kolon ve kirişlerdeki boşluklar tasarıma dahil edilmeden bana “Buna göre gerçekten cinayetle eş değerdir” dedi.
Kahramanmaraş Pazarcık’ta 6 Şubat günü saat 04.17’de 7.7 büyüklüğünde sarsıntı, aynı gün saat 13.24 sıralarında Elbistan’da 7.6 büyüklüğünde deprem meydana geldi. 11 ili etkileyen bu depremler büyük yıkıma neden oldu ve 40 binden fazla insan beton yığınları altında hayatını kaybetti. Sarsıntıların ardından gündeme gelen konulardan biri de sütunlar oldu. Sarsıntı bölgesinde yıkılan bazı binaların kolonlarının kesildiği ileri sürüldü. Kolonların değerinin vurgulandığı bu günlerde tesisatçıların binaların taşıyıcı sistemine verdiği zararlar konuşulmaya başlandı.
Bu iddiayla ilgili açıklamalarda bulunan TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Merkez Yönetim Kurulu Üyesi İnşaat Yüksek Mühendisi Gülsun Parlar, “Direk kesmek bir mühendis olarak asla yapılabileceğini düşünmediğim bir şey. Bir kolonu keserek, tüm taşıyıcı sistemin dengesini bozma olasılığını ortaya koyuyorsunuz.”Kirişler ise bilim ve mühendislik bilgisine aykırı, yani olmaması gereken işlerdir. İnşaat tamamlandıktan sonra tasarıma dahil edilmeden kolon ve kirişlerdeki bu boşlukların bırakılması bence gerçekten cinayetle eşdeğerdir” dedi.
“KORUMA OLASILIĞI YÜKSEK”
Kesme kolonlu binaların depreme kadar ayakta kalmasına şaşırdığını ifade eden Parlar, “Çünkü o binalar kendi yükleriyle her an yıkılma riski taşıyan yapılar haline geliyor. O bina bir an önce durumu yetkili makamlara bildirsin ve gerekli önlemleri alsın. Nerede olduğunu biliyorsunuz. Yıkılacak diyorlar ama aslında olduğu yerde değil. Çünkü o kolon zaten binanın yükünün bir bölümünü taşıyordu ve siz o bölümün yükünü taşıyacak elemanı kaldırıyorsunuz. Çökme olasılığı çok yüksek” dedi.
“Cinayete Eşdeğer”
Tasarım aşamasında bazı taşıyıcı sistem elemanlarında tesisatla ilgili boşluk bırakılmasının mümkün olduğuna değinen Parlar, “Ama bu baştan yapılmalı. Etrafında demirle önlem alıyorsun, o boşluğu bırakacağın yerde.” .Tabi abartılı olmayan boşluklardan bahsediyorum.Kontrollü bir şekilde bırakmak mümkün ama hiçbir zaman tasarıma dahil olmayan kolon ve kirişlerdeki bu boşlukların inşaat tamamlandıktan sonra bırakılması gerçekten Bence cinayetle eşdeğer” dedi.
“BUNU ETİK, HASSASİYET VE BİLİNÇLE SİZ YAPMAZSINIZ”
Bu işlemlerin ancak tüm yapının kullanım izni alındıktan sonra yapılabileceğini ifade eden Parlar, “Yani inşaatı denetleyen mühendis ve müteahhit işini bitirdi. Ondan sonra ne yazık ki bu tür şeyler belediye tarafından yapılabiliyor. orayı kullanacak kişiler.burada kim hatalı sorusu da tartışma konusudur.o dükkanı alan veya kiralayan kişiler kimseye sormadan bu işleri yapabilirler.bu yapılacak bir şey değil.ama bu yapılacak bir şey değil Birilerinin dikkatiyle olabiliyor. Aksi halde birileri kendi yerinde kalsa bunu kimse göremez. Bunu sadece ahlak, duyarlılık ve vicdanla yapamazsınız. Kendi vicdanınızla baş başa kalırsınız” dedi. .
” VATANDAŞLARIMIZ MÜLK OLUŞTURURKEN EVRAK İLE KONTROL EDEBİLİRLER”
Beklenen İstanbul depreminin maalesef gerçek olduğunu belirten İnşaat Yüksek Mühendisi Gülsun Parlar sözlerini şöyle tamamladı:
“1999 Gölcük depreminden bu yana biz inşaat mühendisleri ve özellikle İnşaat Mühendisleri Odası olarak söylenecek her şeyi söyledik. Baktığımız zaman maalesef pek değişmediğimizi görüyoruz. O yüzden bunları söylemekten adeta yorulduk. Lütfen uygun şekilde tasarlanıp tasarlanmadığı, yapı kontrol firması tarafından kontrol edilip edilmediği ve ilgili belgelere göre kontrol edilip edilmediğini kontrol ettirmeye çalışınız ve bu süre zarfında da dikkat etmeye çalışmalıdırlar. mümkün olduğunca doğruluk tasarımı, olgu kontrolü ve doğruluk alıştırması koşulları.”
– İstanbulhaberoltu.xyz